tiistai 6. syyskuuta 2011

Mua ärsyttää ihan törkeesti ihmiset, jotka menee jonnekin viikon-kahden lomalle, jonka jälkeen niin "tietäväisinä" hehkuttaa siitä, miten tietää nyt tosi paljon kyseisestä paikasta.

Törmäsin eilen illalla yhteen blogiin, jossa bloggari kirjoitti "voitte laitta mulle tähän kysymyksiä Barcelonasta, niin mä teen sitte kunnon postauksen siitä". Kyseinen bloggaaja oli ollut lomakohteessaan vaivaiset 10 päivää, ja luulee että siinä ajassa oppi tuntemaan niinkin monikulttuurisen ja ison paikan, kuin Barcelona. Mä en oikeen tiennyt, että pitäiskö itkeä vai nauraa, lukiessani miten ihmiset kyseli siltä sitten kysymyksiä ruokakulttuurista ja Barcelonasta kaupunkina..

Mä oon ite asunut täällä nyt n. 1,5vuotta, enkä omasta mielestäni vieläkään oo nähnyt lähes puoliakaan tästä valtavasta kaupungista. Joka kerta kun lähen ulos viettämään iltaa, mä löydän uusia paikkoja ja tajuan uusia asioita tästä paikasta, Barcelona ei todellakaan oo vielä tullut mulle tutuksi. Miten siis reilun viikon reissulla ollut ihminen olettaa tuntevansa nyt Barcelonan ja olevansa oikea ihminen vastaamaan sitä koskeviin kysymyksiin, kun ei edes paikalliset tunne kaupunkiaan?

Barcelona on iso monikulttuurinen kylä. Täällä on hirveesti ihmisiä eri maista, paljon erilaisia kulttuureja jotka sekoittuu keskenään ja siitä muodostuu oma kulttuurinsa. Ihmiset tekevät tän kaupungin, ei Sagrada Familia, Camp Nou tai Vila Olimpican ranta. Jos tosiaan joku haluaa lyhyessä ajassa oppia uudesta paikasta mahdollisimman paljon, ensimmäinen asia mitä mä ite suosittelen, on viettää aikaa paikallisten kanssa. Käyttäkää vaikka Couchsurfingii, sitä kautta voitte mahdollisesti tutustua paikallisiin ihmisiin, näette paikallisia tapahtumia kaupungin omalla keskustelupalstalla ja voitte jopa löytää ihmisen joka mielellään majoittaisi sut, ilmaiseksi. Mä ymmärrän kyllä hotellilomat, jos meet Teneriffalle tai Fuengirolaan(no kumpaankaan noista mä en kyllä muutenkaan menisi mielellään), mutta että hotellissa elämyksien kaupungissa? Hotellin aamupalan sijaan voisit nauttia purtavaa uusien tuttavuuksien kanssa, keskustella kulttuureista, ehkä oppia jotain uutta ja ennen kaikkea Elää ja kokea.

Ite mä tulin tänne 4 kertaa lomalle, ennen kuin päätin muuttaa Suomesta pois. Mun muuttaessa tänne, en tietänyt kuin vaan keskustan alueet - no nyt mä tunnen myös Lessepsin kuin omat takataskuni, plus muutenkin tätä Gracian aluetta - mutta silti mulla on pirusti vielä kaupunginosia ja ylipäätään asioita kokonaan näkemättä. Jos ihan rehellisesti sanotaan, niin multa on mm. Sagrada Familiakin vielä näkemättä. Sillon kun mä just muutin tänne, tai kun olin lomalla, en mä ravannut missään turistipaikoissa pahemmin, musta oli kivempi tutustua ihmisten elämiin ja ylipäätänsä tutustua ihmiisiin. Ekat muutamat kuukaudet mä ravasin koko ajan mun sen aikaisen vuokranantajan keikoilla, sillä oli ihan hyvä bändi jossa itse soitti kontrabassoa. Sen kautta mä aikoinaan tutustuin tosi paljon eri muusikoihin täällä. Heh, sillon alussa se vuokranantaja soitti yhessä viikottaisessa tapahtumassa joka keskiviikko, toisinaan mä ja kumppanit mentii sit niiden illan esiintyjien kanssa jatkoille satamaan. Ostettiin bissee, soitettiin musiikkia ja pidettiin hauskaa aamuun asti. Voi niitä muistoja:) Tähtitaivaan alla laulua ja tanssia.  No joo, nyt meni vähän aiheen vierestä.. Mutta enivei, sainpahan purettua fiiliksiäni.

Tarkotus oli pistää tähän postaukseen vanhoja Barcelona-kuviani, mut mun ihana miniläppäri irtisanoi itsensä. -.- Mun oli toi avautumisteksti tarkotus laittaa jo eilen, mut sitte kone lagas pahanpäiväsesti. Onneks bloggeri tallentaa automaattisesti, ni sain nyt sit laitettuu tän..

Hyvää huomenta viel kaikille, palataan myöhemmin! 

Dzii,
 unikeko jonka pitäis kohta jo valmistautuu hammaslääkäriin.
HYVÄÄ HUOMENTA MAAILMA! tää on muutaman päivän vanha aamudataus kuva :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti